”Mina år vid makten”
Per-Samuel Nisser – riksdagsman 1998, från 2010 kommunstyrelsens
ordförande i 12 år.
Från början var han oppositionsråd, då en
vänsterkoalition ledde Karlstad. Hur ändra på det?
Hur bygga ett lag av M, Kd, Fp och C? Börja med att säga JA, dvs se möjligheter
i stället för att klaga. Börja lita på varandra. Gilla varandra. Lyssna sedan
fram dessa partiers hjärtefrågor och samordna dessa så gott det gick.
Det blev en bra grupp i opposition som sedan vann valet 2010 och därefter satt
vi makten i 12 år. Gjorde de något bra då? De beslutade om Arenabygget, satte
igång Sundsa/Älvkulle gymnasiet mm (och att få hit IKEA, min egen reflektion).
Per-Samuel nämnde sedan MP’s roll, ett parti som var väldigt pragmatiskt och
fungerade med de andra borgerliga partierna på ett bra sätt, vilket även
Per-Inge Liden (närvarande) vidimerade.
Negativt då. Förhållandet till media, som bara tar upp det lilla negativa medan
de sällan skriver om det positiva som oftast är mycket större. Lika så att de
inte hann med att prioritera de som inte normalt hörs, men som har stora behov.
Tack Per-Samuelför ett positivt föredrag om verkligheten som den var.
Sekreteraren,
assisterande
Kommande
program:
Karlstad RK; Hotell Drott, måndagar 11.45 – 13.00.
2/6 ” Förändringar i stadens busslinjer” – Mathias Lindgren
Värd: Gunnar Kärrbom
9/6 Sommaravslutning
med presidentskifte
Karlstad City RK; Hotel Plaza, fredagar 07.30 - 08.45.
6/6 Inställt - Nationaldagen