Veckobrev v22
Rotary Club
Karlstad

Veckobrev v22

26 maj 2025

”Mina år vid makten”

Per-Samuel Nisser – riksdagsman 1998, från 2010 kommunstyrelsens ordförande i 12 år.
Från början var han oppositionsråd, då en vänsterkoalition ledde Karlstad. Hur ändra på det?
Hur bygga ett lag av M, Kd, Fp och C? Börja med att säga JA, dvs se möjligheter i stället för att klaga. Börja lita på varandra. Gilla varandra. Lyssna sedan fram dessa partiers hjärtefrågor och samordna dessa så gott det gick.
Det blev en bra grupp i opposition som sedan vann valet 2010 och därefter satt vi makten i 12 år. Gjorde de något bra då? De beslutade om Arenabygget, satte igång Sundsa/Älvkulle gymnasiet mm (och att få hit IKEA, min egen reflektion). Per-Samuel nämnde sedan MP’s roll, ett parti som var väldigt pragmatiskt och fungerade med de andra borgerliga partierna på ett bra sätt, vilket även Per-Inge Liden (närvarande) vidimerade.
Negativt då. Förhållandet till media, som bara tar upp det lilla negativa medan de sällan skriver om det positiva som oftast är mycket större. Lika så att de inte hann med att prioritera de som inte normalt hörs, men som har stora behov.
Tack Per-Samuelför ett positivt föredrag om verkligheten som den var.

Sekreteraren, assisterande 

Kommande program:
Karlstad RK; Hotell Drott, måndagar 11.45 – 13.00.   
2/6 ” Förändringar i stadens busslinjer” – Mathias Lindgren
Värd: Gunnar Kärrbom
9/6  Sommaravslutning med presidentskifte
 
Karlstad City RK; Hotel Plaza, fredagar 07.30 - 08.45.   
6/6  Inställt - Nationaldagen

2026 © RC Karlstad - alla rättigheter förbehålles